dollytill

Verleden en heden

Appelbol in grauwsluier

Een reactie plaatsen

Appelbollen.. Ik kan er niet omheen.
Als ik in november/december in het winkelcentrum ben moet ik altijd even kijken of er bij de HEMA of V&D appelbollen zijn.
Voor mij geen banket, speculaas en andere winterlekkernijen.  Nee,  een appelbol, dat is het gewoon helemaal.
En dan ook echt alléén bij HEMA of V&D.  Die van de Hema zijn het lekkerst. Ook al zien ze er altijd wat gekneusd uit.
V&D heeft gigantische bollen die er prachtig uitzien maar (soms) nergens naar smaken. Verkeerde appel denk ik. En dat is dan een tegenvaller. Bij duurdere zaken voegen ze er allerlei exotische dingen aan toe die er naar mijn smaak niet in horen. Amandelspijs bijvoorbeeld.. Of amandellikeur. Of kirsch. Getver…
Oké, smaken verschillen maar ik prefereer de klassieker.
Zo kan ik ook vandaag de verleiding niet weerstaan. Ze zien er erg prachtig uit bij La Place.
Aan het tafeltje tegenover mij zit een vrij gezette vrouw van middelbare leeftijd met roodachtig haar en fletsblauwe ogen.
Halverwege mijn  -bijzonder lekkere-   appelbol verschijnt er iemand bij haar tafel met een dienblad. Haar man of vriend waarschijnlijk, gezien de leeftijd
Hij zet het blad voor haar neer. Voor ieder een appelbol en chocolademelk met slagroom. Ziet er goed uit…
Het gekke is dat de vrouw niet eens reageert. Onbewogen kijkt ze toe terwijl de man de lekkernijen op tafel uitstalt. Geen “dank je” of “Ha,  lekker” . Helemaal niks.  Ze pakt een lepeltje en begint zwijgend de slagroom van haar chocolademelk af te lepelen.
De man ontdoet zich van jack en sjaal en drapeert alles over de rugleuning van een stoel.  De vrouw heeft  haar jas aangehouden en lepelt door.  Man gaat zitten, proeft van de appelbol. Vrouw doet eindelijk haar mond open: “Had je niet effe een mes mee kunnen brengen?”  De man mompelt iets terug en even gebeurt er niets. Hij zit verdorie net !  Voor de kassa had een lange rij gestaan en de bol koelt snel af. Hij roert nog eens in zijn drankje. Zij doet niets.. staart hem aan. Zuchtend staat hij op om het gewenste bestek te halen. Zwijgend overhandigt hij haar een mes. Zwijgend ploegen ze zich door hun appelbol en de chocolademelk heen.
De mijne is op en ik wilde naar huis. Met een grote vraag. Want het beeld van deze twee mensen, waar een grijze hopeloze wolk omheen lijkt te hangen, laat me niet los.
Je vraagt je af wat voor problemen deze mensen kunnen hebben. In het gunstigste geval hebben ze net een knallende ruzie achter de rug. Nou ja, dat komt dan wel weer goed, maar dan ga je niet even gezellig koffiedrinken lijkt mij…
Enfin, je komt er nooit achter, maar als je zó moet samenleven met de feestdagen in het verschiet kun je maar beter helemaal geen partner hebben denk ik dan..
Auteur: dollyblogt

Mother and grandmother. Two daughters, one living in Florida USA and the other one in Panama. Got fed up with flying around to see daughters and grandson on the other side of the ocean and decided to move from the Netherlands to Panama. Loving the climate, the beautiful nature and the friendly people. Not loving the traffic jams in the city but even Panamanians hate it so I am not alone with this opinion :-))

Geef een reactie

