dollytill

Verleden en heden

Nederland krijgt KLEUR

Een reactie plaatsen

Je loopt een modezaak binnen en er is kleur..
Echte kleuren. Felle kleuren.. Niet te geloven !
Wat  is er gebeurd met de Nederlandse voorjaarstraditie van flauwe pasteltintjes en de zogenaamde “pittige” marinekleuren.
Maar deze kleuren.. ja hier word ik vrolijk van. Heerlijk.
Ik erger me al jaren aan de mode die ons hier min  of meer wordt opgedrongen en al  helemaal aan het kuddegedrag van ons, consumenten.
We hullen ons graag massaal in dezelfde kleurencombinaties  omdat de mode dat nu eenmaal voorschrijft.  Welke mode vraag ik me dan af. En wie schrijft dat voor ?  Nou, gewoon.. de Nederlandse mode natuurlijk. Mijn hoop is gevestigd op de nieuwste ontwikkeling in de Nederlandse modewereld: het maandblad Vogue heeft Nederland ontdekt (of  is het andersom ?).
Wat Vogue in Nederland ziet  is me nog niet helemaal duidelijk. We werden al overspoeld met internationale modebladen, maar Nederland hield zich onverstoorbaar aan de eigen ideeën. Misschien wel zijdelings geïnspireerd op een internationale modetrend, maar het meeste was toch, dacht men, voor de Nederlandse vrouw  too much. Wat een arrogantie !
Ik zie dan een beeld voor me van een groep mannen rond een vergadertafel die even beslissen wat DE Nederlandse vrouw zou willen dragen in het volgende seizoen.  Het zal wel anders gaan, maar goed, zo’n soort denkbeeld krijg je dan.
Aaf Brandt Corstius in haar column in de Volkskrant weet het prachtig te verwoorden en ik citeer: “ Alleen al het woordje ‘Nederland’ in de o van Vogue op de cover is onheilspellend. Nederland in combinatie met mode, echte mode, dure mode, lekkere decadente mode: het heeft iets vreemds. En nu weet ik wel dat Nederland op modegebied alleen maar wonderkinderen afscheidt, maar laten we wel wezen: geen glamour”. 
Je kon er donder op zeggen. Ieder voorjaar kwam de lentemode met outfits in pasteltinten. Bleke saaie kleurtjes die op de nog niet gebruinde huid allesbehalve schoonheidsverhogend werkten. En dan de marinemode niet te vergeten.  Ook elk jaar prijs.  Deze werd overigens aangeprezen als “pittig” of “kittig”. 
Vervolgens kwam de zomer: het ene jaar  liep iedereen in dezelfde gebloemde outfits, het volgend jaar was  de kleurentrend paars met lila, dan weer  turkoois met indigoblauw,  grijs met wit en ga zo maar door..
Elk jaar een nieuwe kleurencombinatie en iedereen trok het aan en deed braaf mee.
Ooit was er een zomer dat de trend voor heren- zomerbroeken bestond uit katoenen flodderbroeken met print. Herenbroeken. Het waren net trappelzakken. Zag er niet uit, maar  mannelijk Nederland droeg het wel. Lekker luchtig zeiden ze.  Nou, denk ik dan: trek  een leuke bermuda aan. Ik vind een paar gebruinde mannenbenen best wel sexy.
Die rage is ook allang weer voorbij. Gelukkig wel…
Een aantal jaren geleden kwam ik te werken op een kantoor bij een bedrijf in Hoofddorp. Er werkten zo’n tien vrouwen op kantoor en tot mijn grote verbazing waren ze allemaal in grijs met wit gekleed.  Ik dacht even dat ik bij de een of andere sekte was terechtgekomen, maar nee.. het was de trend van dat jaar. Grijs, wit en liefst nog met een capuchonnetje.
Toen mijn kinderen nog thuis woonden  gingen we vaak naar België  om kleding te kopen.  Liefst op een dag als tweede kerstdag  of tweede paasdag.  In Nederland zat iedereen nog de restanten van de kerst-  of paasdis te verwerken op deze extra “zondag” maar in België was en is het een gewone dag. De winkels waren open en  het barstte er dan van de Nederlanders.  Allemaal op zoek naar hetzelfde. Namelijk om iets te vinden wat in Nederland niet in de rekken hing. Iets vinden waarmee je je eigen smaak kon bevestigen en om te ontsnappen aan de eenheidskoek.
Hopelijk zijn we dit jaar eindelijk ontstegen aan dit absurde modegebruik.  Ik zie ineens een explosie van alle kleuren tegelijk. Lekker fel. Geweldig.. en wat een verademing na de saaie wintermode die we nu achter ons hebben. En aan die vreselijke,  op Kadaffi geïnspireerde, modetrend van de losse lap en flap, liefst nog gebreid ook. Wat een lompheid.. wat een chagrijnige tinten!
Nu maar hopen dat de kleurige trend zich ook voortzet in de komende najaars- en wintermode. We kunnen met z’n allen best wel een kleurtje gebruiken.
Leve het voorjaar !
 
Auteur: dollyblogt

Mother and grandmother. Two daughters, one living in Florida USA and the other one in Panama. Got fed up with flying around to see daughters and grandson on the other side of the ocean and decided to move from the Netherlands to Panama. Loving the climate, the beautiful nature and the friendly people. Not loving the traffic jams in the city but even Panamanians hate it so I am not alone with this opinion :-))

Geef een reactie

